مراکز خرید رشت

معروفترین غذاهای محلی گیلان

غراهای معروف گیلان زبان زد کل دنیاست. گیلان مهد غذاهای رنگ و رنگ و جذاب است. عطر و بو با خانه‌های زیبای گیلانی اجین شده است و مردم این خطه از کشور، زن و مرد، از بهترین آشپزهای ایرانند. آن‌ها طعم‌ها را به‌خوبی می‌شناسند و می‌دانند که چطور باهم ترکیبشان کنند تا یک مزه بی‌نظیر و منحصر به‌فرد خلق کنند. مزه‌ای که هیچ جای دیگر آن را نمی‌چشیم و هیچگاه فراموش نمی‌کنیم. البته نباید فراموش کرده که گیلان مرکز پرورش بسیاری از مواد اولیه غذاهای ایرانی و گیلانی نیز است و اغلب غذاهای محلی گیلانی با مواد بومی و تازه تهیه می‌شوند. آنچه در طعم و مزه غذاها تاثیر بسیاری دارد. اکنون قصد داریم معروف‌ترین غذاهای محلی گیلان را به شما معرفی کنیم.

باقلاقاتق، پرچمدار گیلان

تقریبا محال است که ایرانی باشیم و نام باقلاقاتق را نشنیده باشیم. شاید بنوانیم بگوییم که باقلاقاتق معروف‌ترین غذای محلی گیلان است. طعم خاص و متفاوت این غذا باعث شده است که در بسیاری مناطق دیگر ایران نیز طرفداران خود را داشته باشد و طبخ شود. همچنین رستوران‌های سنتی ایرانی در شهرهای دیگر نیز باقلاقاتق را در لیست غذاهای خود داشته باشند. اما اکثر مردم بر این باورند که طعم خاص و کم‌نظیر باقلاقاتق را تنها می‌توان در گیلان امتحان کرد. این غذا بافتی نرم و غلیظ دارد و از باقلای رشتی، شوید، سیر و تخم‌مرغ تهیه می‌شود.

باقلاقاتق گیلان
اناربیج گیلمار

اناربیج، ترکیبی شاهکار از طعم‌ها

اناربیج یکی دیگر از معروف‌ترین غذاهای محلی گیلان است که طرفداران بسیاری دارد. این غذای سنتی گیلان ما را تا حدی یاد فسنجان می‌اندازد. رنگ و رخی شبیه این خورشت دارد اما طعمی متفاوت. اناربیج از گوشت قلقلی، رب انار، آبغوره، گردو و سبزی‌های محلی مخصوص تهیه می‌شود. اناربیج خورشتی نسبتا غلیظ است و طعم ترش دوست داشتنی دارد.

کباب ترش، طعمی فراموش نشدنی

کباب ترش آنقدر معروف است که در رستوران‌های سنتی ایرانی خارج از کشور نیز سرو می‌شود. این کباب لذیذ طعمی متفاوت از کباب‌های ایرانی دارد. طعمی که آن را لذیذتر بسیاری کباب‌ها دیگر کرده است. کباب ترش با گوشت راسته گوساله که در مخلوطی از گردو ساییده شده، رب انار، سیر، دانه های انار ترش، سبزی محلی، پیاز و روغن زیتون خوابانده شده، تهیه می‌کنند. گوشت‌ها بعد زمان استراحت سیخ و روی آتش کباب می‌شوند. کباب ترش را اصلاتا با برنج سرو می‌کنند اما اگر دوست داشته باشید می‌توانید آن را با نان و به‌صورت خوراک میل کنید.

کباب ترش گیلان
ترشه شامی

ترشه شامی، نهایت خلاقیت در آشپزی

در ابتدا گفتیم که گیلانی‌ها طعم را خوب می‌شناسند و می‌دانند حتی طعم‌های تکراری و قدیمی چگونه متنوع و متفاوت همچنین لذیذ و دوست داشتنی کنند. ترشه شامی یکی دیگر از معروفترین غذاهای محلی گیلان است که از این دستور پیروی می‌کند. شامی کباب همه جای ایران طبخ می‌شود. همه آن‌ها طعم نسبتا یکسانی دارند. اما ترش شامی به‌عنوان یکی از غذاهای محلی گیلانی تفاوت محسوسی دارد. این غذا که آن را شامی ترش گیلانی نیز می‌نامند با مخلوط گوشت چرخ‌کرده، پیاز رنده شده، سبزی‌های معطر، آرد نخودچی و ادویه‌های مخصوص تهیه می‌شود. شامی‌ها در روغن سرخ می شوند. سپس در مخلوطی از آب گوجه، رب انار آب نارنج می‌جوشند. تا حسابی طعم‌دار شوند.

فیبیج ماهی، یک غذای دریایی متفاوت

فیبیج ماهی یا ماهی شکم‌پر از دیگر غذاهای محلی گیلانی است که با ماهی سفید دریای خزر تهیه می‌شود. در تهیه این غذا از سیر، گردو، رب انار و سبزیجات معطر استفاده می‌شود و مزیت اصلی آن در گیلان ماهی تازه و صید روزش است. بدون شک هرغذایی که با ماهی تازه تهیه شود طعم و مزه‌ای متفاوت دارد. شکم ماهی طعم‌دار شده این غذا با گردوی ساییده شده، دانه های انار ترش، رب انار، سیر، سبزی های معطر، نمک، آلو، گلپر و فلفل پر شده و سپس در روغن سرخ یا روی آتش کباب می‌شود. ماهی شکم‌پر را در گیلان با برنج سرو می‌کنند اما شما می‌توانید آن را به‌صورت خوراک مصرف کنید.

فیبیج ماهی

میرزا قاسمی، شهره خاص و عام

شهرت این غذای گیلانی تا آن سوی آب‌های آزاد هم رفته است. میرزاقاسمی سرشار از فوت و فن‌های سبک خاص و محصر به غذاهای محلی گیلانی است. بادمجان کبابی، سیر، گوجه و تخم مرغ، بازیگران ثابت معروف‌ترین غذاهای محلی گیلان در این غذا نقش بازی می‌کنند و درکنار هم طعمی بهشتی ساخته‌اند. میرزاقاسمی را معمولا به‌عنوان پیش غذا سرو می‌کنند اما بسیاری دوست دارند آن را به‌عنوان غذای اصلی میل کنند. البته میرزاقاسمی به‌عنوان یک شام سبک انتخاب بسیار خوب و مناسبی است.

رستوران گیلمار، طعم اصیل گیلانی

برای امتحان یا میل کردن غذاهای محلی گیلانی می‌توانید از رستوران‌های معروف این استان بهره ببرید. اما اگر دوست دارید سفری درآرامش با کمترین رفت و آماد و سرشار از استراحت داشته باشید، اقامتگاه بوم گردی گیلمار مفتخر است که بگوید معروفترین غذاهای محلی گیلان و انواع غذاهای دوست داشتنی شهرهای بزرگ و کوچک این استان را در رستوران خود سرو می‌کند. تمامی غذاها با دستور اصلی و مواد غذایی ارگانیک و تازه که تهیه روز ند پخت شده و سرو می‌شوند. درنتیجه می‌توانید اطمینان داشته باشید که بدون زحمت رفتن تا رستورانی بیرون از اقامتگاه، از تمامی انواع غذاهای محلی گیلان لذت کامل ببرید.

معروفترین غذاهای محلی گیلان، غذاهای محلی گیلانی

سخن پایانی

سفره‌های گیلانی سرشار از رنگ و طعم و دورچین‌های جذابند. غذاهای محلی گیلانی تنوع بسیاری دارند و اگر بخواهیم لیستی از خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی گیلان تهیه کنیم، نیاز به چندیدن مقاله بلند و طولانی داریم. بنابراین تنها به معرفی معروفترین آن‌ها بسنده کردیم. البته ما در گیلمار تمامی انواع غذاهای محلی گیلانی را سرو می‌کنیم و اگر بعضی از آن‌ها برای شما ناآشنا بود، توضیحات کافی را ارائه می‌کنیم تا درصورت تمایل امتحانشان کنید.