اگر شما نیز از آن دسته از افرادی هستید که به خرید سوغات خوراکی گیلان علاقه دارید؛ حتما یک بار نام شیرینی رشته خشکار گیلانی را شنیده‌اید. در واقع وقتی از یک شیرینی خوشمزه و اصیل گیلانی صحبت می‌کنیم؛ جای تعجبی ندارد که با نام رشته خوشکار برخورد کنیم. یک شیرینی خوش طعم و قدیمی که با کمترین مواد اولیه درست می شود و در عین حال، طعم و مزه بی نظیری دارد. در این مطلب طرز تهیه سوغات خوشمزه گیلانی را توضیح می دهیم. سپس نکات تکمیلی را در این زمینه بررسی می کنیم.

مواد اولیه لازم برای رشته و خشکار گیلانی

در طرز تهیه رشته خشکار گیلانی از مواد مختلفی استفاده می‌شود. مواد لازم برای پخت این شیرینی عبارتند از:

رشته و خوشکار گیلانی

موارد لازم

مطلب مرتبط: یهترین سوغات گیلان

مواد میانی

مواد شهد

طرز تهیه

برای این کار باید چند مرحله را به ترتیب طی کنید تا در نهایت یک شیرینی با کیفیت و خوش طعم را بپزید. در ادامه مراحل پخت شیرینی و نکات مربوط به آن را بررسی می‌کنیم.

مطلب مرتبط: طرز تهیه کوکی لاهیجان

مرحله اول

تهیه این شیرینی سنتی گیلانی بسیار ساده و آسان است. ابتدا یک ظرف تمیز و خشک را بردارید. سپس آرد برنج و آرد گندم را از الک رد کرده و با یکدیگر مخلوط کنید. هرچه تعداد دفعات الک کردن آرد با الک بیشتر باشد؛ کیفیت رشته خشکار نیز افزایش پیدا می‌کند. سپس آرام آرام آب و شیر را به آرد اضافه کنید. توجه داشته باشید که آب و شیر باید به دمای محیط رسیده باشند. مواد را با استفاده از همزن با یکدیگر مخلوط کنید.

بهتر است برای مخلوط کردن مواد از همزن دستی استفاده کنید. با این وجود استفاده از همزن برقی با دور کند نیز محدودیتی نخواهد داشت. هم زدن مواد را تا جایی ادامه دهید که یک مخلوط رقیق و یکدست داشته باشید.

رشته و خوشکار گیلانی

مرحله دوم

در این مرحله باید ماده به دست آمده را از صافی رد کنید تا قسمت‌هایی از آرد که به خوبی مخلوط نشده‌اند، از مایع جدا شوند. زمانی که مخلوط به دست آمده به غلظت فرنی رسید آماده پخت خواهد بود. در این بخش باید یک ساعت به مواد استراحت و آن را داخل یخچال قرار دهید. پس از گذشت یک ساعت، مواد را از یخچال خارج کرده و داخل قیف بریزید. علاوه بر این می‌توانید از ظرف‌های مخصوصی رشته خشکار  استفاده کنید.

مطلب مرتبط: تاریخچه کلوچه سنتی فومن

مرحله سوم

برای تهیه رشته خشکار از تابه تفلون استفاده کنید تا مواد کف ظرف نچسبند. با استفاده از یک دستمال کاغذی کف ظرف را چرب کنید. توجه داشته باشید که برای پخت رشته‌ها نیازی به روغن فراوان نخواهد بود. سپس موادی که داخل قیف را به صورت رفت و برگشتی داخل تابه بریزید. در این مرحله باید چند ثانیه منتظر بمانید تا رشته‌ها سفت شوند و حرارت وارد مواد شود. سپس مواد کف تابه را با استفاده از دست جمع کرده و روی یک پارچه خشک و تمیز قرار دهید. مواد کف تابه مدت زمان زیادی در ظرف باقی نماند. به محض تغییر رنگ مواد، مواد را از تابه جدا کنید.

مرحله چهارم

حالا نوبت مواد میانی خوشکار است. برای این کار باید ابتدا پودر گردو، شکر، دارچین و پودر هل را با یکدیگر مخلوط کنید. سپس مخلوط را به صورت مساوی بین رشته‌ها قرار دهید. دو طرف خمیرها را روی یکدیگر تا کنید. در این مرحله برای افزایش چسبندگی خمیر می‌توانید از چند قطره آب نیز استفاده کنید. سپس نوبت به سرخ کردن می‌رسد. کف یک تابه را چرب کرده و رشته‌ها را داخل روغن قرار دهید. با توجه به سلیقه خود می‌توانید رشته‌ها را کم یا زیاد سرخ کنید.

رزرو بهترین بومگردی در گیلان

مرحله پنجم

رشته‌ها را از روغن خارج کنید. در این مرحله باید مواد شهد را با یکدیگر مخلوط کنید. آب را داخل ظرف بریزید و شکر را با آن مخلوط کنید. در این بخش می‌توانید زعفران و هل را نیز به مواد اضافه کنید. رشته‌هایی را که سرخ کردید، داخل شربت قرار دهید. پس از گذشت دو دقیقه رشته‌ها را از شربت خارج کنید. سپس رشته‌ها را روی یک توری فلزی قرار دهید تا شربت اضافه از شیرینی خارج شود. با این وجود اگر دوست دارید شیرینی شما خیس یا بسیار شیرین باشد؛ لزومی به استفاده از توری نخواهد بود.

نکات مهم

برای پخت این شیرینی باید به چند نکته مهم و کلیدی نیز توجه کرد. مهمترین نکات برای پخت این شیرینی محبوب گیلانی عبارتند از:

  1. برای این کار حتما تابه را از قبل گرم کنید. چرا که با توجه به ضخامت کم رشته‌ها احتمال چسبندگی آنها به تابه سرد وجود خواهد داشت.
  2. برای ساخت قیف خانگی می‌توانید یک بطری آب معدنی را برداشته و با استفاده از سیخ درپوش بطری را چند مرتبه سوراخ کنید. توجه داشته باشید که تعداد سوراخ‌ها باید به یک اندازه و با فواصل مشخص باشند.
  3. در صورت عدم دسترسی به شیر می‌توانید فقط از آب استفاده کنید. با این وجود شیر، طعم شیرینی را بهتر خواهد کرد.
  4. در صورت لزوم می‌توانید میزان شکر مورد استفاده در مواد میانی یا شهد را کمتر کنید.
  5. در پایان برای تزیین شیرینی می‌‎توانید علاوه بر پودر پسته از گل محمدی استفاده کنید.

با مطالعه طرز تهیه رشته و خوشکار گیلانی که در این مقاله از گیلمار مشاهده کردید، می‌توانید این دسر لذیذ شمالی اصیل را تهیه کنید.

 

یک پاسخ