در این مقاله به طرز تهیه آگردک ماسوله ، یکی از لذیذترین شیرینی های سنتی می پردازیم. اگردک یکی از شیرینی‌های محلی و سوغات شهر ماسوله است که در بسیاری از شهرهای دیگر هم با روش‌های مختلف و مواد متنوعی درست می‌شود، این شیرینی خوشمزه و لذیذ را می‌توانید به عنوان یک میان وعده مناسب استفاده کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه اگردک ماسوله در ادامه با وب سایت گیلمار همراه باشید.

مواد لازم اگردک ماسوله
آرد گندم ۵۰۰ گرم
آرد برنج ۱ لیوان
پودر قند ۱ لیوان
روغن جامد ۱ لیوان
پودر کاکائو ۱ قاشق غذاخوری
پودر زنجبیل ۱ قاشق غذاخوری
پودر هل نصف قاشق چایخوری
وانیل ½ قاشق چایخوری
زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری

ممکن است برای شما جالب باشد: طرز تهیه کلوچه فومن

طرز تهیه آگردک

مرحله اول

ابتدا در یک ظرف آرد گندم و آرد برنج را بریزید و هم بزنید تا خوب با هم ترکیب شوند سپس پودر قند را الک کنید تا بافت آن یکدست شود و بعد به آردها اضافه کنید و هم بزنید و سپس ترکیب آن‌ها را با هم الک کنید تا کامل با هم ترکیب و یکدست شوند.

ممکن است برای شما جالب باشد: رشته و خوشکار گیلانی

مرحله دوم

بعد از آن مقداری روغن جامد را به مواد اضافه کنید و با قاشق هم بزنید تا با هم مخلوط شوند و بعد با دست کامل ورز دهید تا خمیری یکدست و بدون شکنندگی به دست بیاید که به دست نمی‌چسبد سپس خمیر را به سه قسمت مساوی تقسیم کنید و کمی ورز دهید.

مرحله سوم

اگر بعد از ورز دادن، خمیر به دست چسبید کمی آرد به آن اضافه کنید و با هم مخلوط کنید و اگر خمیر شکننده بود و ترک می‌خورد کمی روغن اضافه کنید و با خمیر مخلوط کنید و بعد خمیر را ورز دهید تا یکدست و لطیف و نرم شود و به دست نچسبد.

ممکن است برای شما جالب باشد: طرز تهیه شامی رشتی

مرحله چهارم

سپس به یک قسمت از خمیرها پودر زنجبیل اضافه کنید و خوب با خمیر مخلوط کنید تا زنجبیل کامل به خورد خمیر برود و به یک قسمت دیگر خمیر پودر کاکائو و پودر هل را اضافه کنید و کاملا با خمیر مخلوط کنید تا عطر هل آزاد و خمیر یکدست شود.

نکته: طعم اصلی شیرینی آگردک، زنجبیل است، پس می‌توانید به دلخواه خودتان همه خمیر را با طعم زنجبیل و به رنگ سفید درست کنید.

طرز تهیه آگردک ماسوله

مرحله پنجم

حالا برای قسمت سوم خمیر مقداری زعفران را در یک ظرف کوچک بریزید و کمی آب جوش روی آن بریزید و بگذارید تا دم بکشد. سپس به اندازه دو قاشق زعفران دم‌کرده غلیظ و کمی وانیل را به خمیر اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید تا یکدست شود.

ممکن است برای شما جالب باشد: طرز تهیه کلوچه لاهیجان

مرحله ششم

سپس هر قسمت خمیر را داخل یک نایلون قرار دهید و در دمای محیط بگذارید و به مدت ۲ تا ۳ ساعت اجازه دهید تا خمیر‌ها استراحت کنند و طعم و عطر همه مواد کاملا با هم ترکیب شوند، بعد از این زمان که خمیرها منسجم شدند آن‌ها را از نایلون در آورید.

مرحله هفتم

حالا کف سینی فر را چرب و یا کاغذ روغنی بیاندازید. سپس مقداری به اندازه یک گردو از خمیرها جدا کنید و با دست فرم دهید و گرد کنید. سپس به وسیله مهر شیرینی یا چاقو به دلخواه هر طرحی که خواستید روی آن‌ها ایجاد کنید و با فاصله در سینی بچینید.

ممکن است برای شما جالب باشد: طرز تهیه کوکی لاهیجان

مرحله هشتم

سپس سینی را در فر که از ده دقیقه قبل گرم شده قرار می دهیم. دمای آن را روی ۱۷۰ درجه سانتیگراد تنظیم و به مدت یک ربع اجازه دهید تا شیرینی‌های آگردک بپزند. بعد چک کنید و ببینید اگر زیر شیرینی‌ها طلایی شده، آماده هستند.

مرحله نهم

بعد سینی را از فر درآورید. در دمای محیط اجازه دهید تا شیرینی آگردک‌ها خنک شوند. سپس اگر خواستید برای مدتی نگهداری کنید، در ظرف مناسب قرار دهید و درب ظرف را محکم ببندید. می توانید این شیرینی را در یخچال یا در محیط خشک به مدت دو هفته نگهدارید.

مرحله دهم

هر زمانی که خواستید از این شیرینی‌های خوش طعم استفاده کنید تعدادی از آن‌ها را در ظرف مناسب بچینید و با عسل و شکلات صبحانه، پودر پسته و کنجد تزیین کنید و به عنوان یک میان وعده سالم و مقوی همراه با چای یا شیر گرم سرو کنید.

طرز تهیه آگردک ماسوله را در این مقاله از گیلمار مشاهده کردید، امیدواریم بتوانید این شیرینی لذیذ شمالی اصیل را تهیه کنید.

یک پاسخ